Pekingskému autosalonu dominují elektromobily a digitální konektivita

foto Autosalon v čínském Pekingu, 25. dubna 2024. Elektromobil BYD Seal 06 Dmi.

Peking - Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který začal v Pekingu. Přední světové automobilky a začínající výrobci elektromobilů tam představují nové modely a koncepční vozy se zaměřením na přeměnu Číny v hlavní trh a výrobní základnu digitálně propojených elektromobilů, uvedla agentura AP.

Automobilky na autosalonu představují 117 nových modelů, zatímco loni jich na autosalonu v Šanghaji bylo 93. Celkově bude k vidění 278 vozů s alternativním pohonem označovaných jako NEV (New Energy Vehicles), to je o sedm více než loni.

Elektromobily se loni podílely na celkovém prodeji automobilů v Číně zhruba jednou čtvrtinou a na začátku letošního dubna už tvořily více než polovinu prodaných automobilů v Číně. Očekává se, že v budoucnu by mohly představovat rostoucí segment hybridní vozy, které tam nyní za elektromobily zaostávají. Největší čínský výrobce elektromobilů BYD předvedl dva vozy, které mohou jezdit buď výhradně na elektřinu, nebo jako hybridy. Do těchto modelů, které jsou pojmenovány po bývalých císařských dynastiích, firma vkládá velké nadějě a věří, že se stanou náhradou tradičních aut se spalovacím motorem.

Konkurenční společnost Chery je ve výhledu umírněnější a domnívá se, že vozy se spalovacím motorem budou v budoucnu mít podíl na trhu 40 procent, o zbytek se podle ní rovným dílem podělí hybridní vozy a elektromobily. Plánuje tak nadále vyvíjet i vozy se spalovacím motorem.

Zakladatel a generální ředitel firmy na výrobu elektromobilů Nio William Li však agentuře Reuters řekl, že není pochyb o tom, že o benzinové vozy už není zájem. "Všichni hledají nejnovější technologie v oblasti inteligence a elektrifikace," řekl.

Davy lidí se shromáždily také u nováčka v oboru, firmy Xiaomi. Tento výrobce chytrých telefonů oznámil, že objednávky na jeho sportovní sedan SU7 již dosáhly 75.723 a že mezi kupujícími jsou i majitelé vozů od společností BMW či Audi.

Zahraniční automobilky, které se snaží svou strategii v Číně změnit a dohnat přechod na elektrický pohon, se pochlubily plány na větší investice do místní výroby a výzkumu. Japonské společnosti Nissan a Mazda představily vozy na míru čínským řidičům.

Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Oliver Blume poznamenal, že v žádném jiném regionu světa není transformace automobilového průmyslu tak rychlá, jako právě v Číně. Pokud se tam chce firma udržet, musí podle něj pracovat tvrději a rychleji. Podobně se vyjadřují i zástupci dalších automobilek. Japonský Nissan vyslal na autosalon řadu vrcholných manažerů, aby na vlastní kůži pocítili tempo změn v Číně, uvedl prezident firmy Makoto Učida. Dodal, že automobilka musí vyhovět potřebám čínských zákazníků a rychlosti, s jakou se trh mění. Pokud to nedokáže, bude podle něj velmi obtížné se v Číně udržet.

Z amerických značek se na autosalonu představují Lincoln, Cadillac, Buick a Chevrolet. Ford tam ukazuje historii a nejnovější verze svých modelů Mustang a Bronco. General Motors poprvé na autosalonu nepředstavil žádný vůz se spalovacím motorem.

Autosalonu se opět neúčastní Tesla, která se tam naposledy objevila v roce 2021. Tehdy se tam jedna nespokojená zákaznice vyškrábala na vystavený vůz, aby protestovala proti způsobu vyřízení její stížnosti na brzdy, které podle ní špatně fungovaly.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 4.05.2024 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je sobota 4. května 2024

Očekáváme v 21:00 15°C

Celá předpověď