Praha a Středočeský kraj chystají tendr na provoz vlaků do roku 2059

foto Vlak Elefant na nádraží. Ilustrační foto. 

Praha - Tendr na provoz železniční dopravy na 30 let za více než 40 miliard korun chystají společně Praha a Středočeský kraj. Vítěz by nakoupil vlaky a provozoval je od roku 2029 do roku 2059. S dalšími náklady týkajícími se servisu a provozu se celkově může částka přiblížit 60 miliardám. Tendr má být vypsán letos na podzim a vítěze chtějí metropole a kraj vybrat nejpozději příští rok v červnu. Uzavření smlouvy se poté předpokládá v říjnu. Novinářům to dnes na středočeském krajském úřadu řekli radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) a náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

"Fakticky soutěžíme dopravce, který si pořídí vlaky, kterými pro nás bude jezdit," uvedl Borecký. Součástí tendru je pořízení velkokapacitních dvoupodlažních vlakových souprav pro zhruba 400 cestujících. Oproti současným tak budou mít zhruba o čtvrtinu větší kapacitu.

Mezi technickými parametry nových vozů je například nízkopodlažní nástup, prostor pro kola a kočárky, zásuvky a bezdrátové nabíjení, bezbariérové toalety, sčítací rámy či kamerový systém. Podle radního je výhodou třicetiletého kontraktu třeba oproti patnáctiletému to, že se vyplatí postavit například nové depo, což je zásadní pro údržbu souprav.

Zatím se podle Boreckého předpokládá, že náklady kraj a Praha uhradí bez dotací. Není ale vyloučeno, že by vhodné dotace mohly být vypsány. Dělení nákladů mezi hlavním městem a krajem bude na základě takzvaných vlakokilometrů, vychází zhruba půl částky hejtmanství, půl Praha.

"Každý den do Prahy dojíždí až 300.000 lidí, a samozřejmě, pokud by všichni jeli autem, tak by to v Praze vytvořilo neřešitelnou situaci, protože tolik silnic tady prostě nemáme. Proto chceme co nejvíce přesvědčovat lidi k tomu, aby sedli do vlaku a využili tu kapacitní kolejovou dopravu," doplnil Hřib.

Vlaky budou jezdit na železničních koridorech a také na aktuálně modernizované trati Praha - Kladno. Na průběh tendru bude dohlížet protikorupční organizace Transparency International (TI). Zásadně také vzrostou náklady na zajištění dopravní obslužnosti kraje, zhruba o 1,4 až tři miliardy korun. S tím bude podle Boreckého souviset i růst cen jízdného.

Kromě toho se chystají další soutěže na železniční dopravce, například na jednotky RegioPanter nebo na elektrické jednotky na trati Praha - Lysá nad Labem. Tyto tendry plánuje hejtmanství vypsat příští rok, jejich hodnota bude též v desítkách miliard korun. Více tendrů má podle Boreckého zajistit účast co širšího spektra výrobců i dopravců. Naopak na regionálních neelektrifikovaných tratích Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami (ČD) do roku 2034. Původně měla vypršet v roce 2029. Prodloužení smlouvy umožní investice do vozidel a dalšího vybavení za téměř 4,8 miliardy korun.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 21.05.2024 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je úterý 21. května 2024

Očekáváme v 03:00 12°C

Celá předpověď